Biznesowe sposoby wykorzystania badań rynku

Scroll to the next section Biostat. More than statistics.

Podejmujesz kluczowe decyzje biznesowe w oparciu o wyczucie? Intuicja może Cię mylić. Jeżeli chcesz zniwelować do minimum ryzyko błędnych wyborów, powinieneś oprzeć się na sprawdzonej wiedzy. Do jej zdobycia służą analizy i badania rynku. Dowiedz się w jaki sposób możesz wykorzystać wnioski z nich płynące oraz jakie kryteria spełniają rzetelnie zaplanowane i przeprowadzone pomiary.

 

Badania rynku wsparciem dla strategii marketingowej

 

Jeżeli dbasz o rozwój swojej firmy, zapewne spore środki inwestujesz w promocję. Czy jednak jesteś świadomy tego, jaką skutecznością i efektywnością cechują się podejmowane działania? W ramach badań rynkowych możesz to zweryfikować. Sprawdzisz między innymi, które ze spotów reklamowych wyświetlanych w telewizji cieszą się największym uznaniem w grupach docelowych klientów i w jaki sposób wpływają na ich zachowania zakupowe. Możesz także zweryfikować świadomość własnych marek wśród konsumentów. Pod tym względem można wyróżnić znajomość spontaniczną (kiedy uczestnik badania wskazuje markę bez podpowiedzi ze strony ankietera), wspomaganą (kiedy może wybrać odpowiedzi zaproponowane w kafeterii), a także świadomość TOM (brane są pod uwagę pierwsze wskazania respondentów).

 

Dzięki marketingowym badaniom rynku można także właściwie zaplanować strategię cenową. Pozwalają one dowieść, jaki pułap cenowy jest oceniany przez klientów jako optymalny, zbyt niski oraz zbyt wysoki. Wcale nie jest tak, jak często się sądzi, że czym niższa cena, tym wyższy popyt na produkty. Jeżeli są one bowiem oferowane w zbyt niskich cenach, może to wówczas budzić podejrzenie, że jakość nie jest wystarczająca. Wolimy raczej jako konsumenci wybierać ceny środkowe. Wsparcie marketingowe płynące z analizy rynku może dotyczyć również rozpoznania zachowań typowych dla konsumentów. Mamy możliwość dowiedzieć się między innymi, w jaki sposób poszukują produktów będąc w sklepie i sprawdzić, w jakich miejscach są najbardziej skłonni kupować. Taka wiedza jest przydatna zwłaszcza pod kątem planowania dystrybucji produktów.

 

Analizy konkurencji

 

Kompleksowe badanie rynku powinno obejmować również analizę konkurencji. Skupia się ona między innymi w obszarze następujących kwestii:

 

  • rozpoznanie głównych graczy rynkowych,

  • identyfikacja wyników finansowych podmiotów konkurencyjnych,

  • analiza działań marketingowych konkurencji,

  • rozpoznanie stosowanych przez podmioty z branży standardów pod kątem jakości obsługi klienta.

 

Podstawowe metody badania rynku

 

Każda analiza rynku powinna spełniać kryterium triangulacji. Oznacza to po pierwsze, że badania są prowadzone przez zespół wielu badaczy, co pozwala uniknąć ryzyka subiektywizmu na etapie analizy. Zarazem równie ważna jest triangulacja metodologiczna. Chodzi o to, aby w ramach badania zaplanowane zostały różne metody – zarówno jakościowe, jak i ilościowe. Badania jakościowe to zwłaszcza indywidualne oraz grupowe wywiady pogłębione. Do pomiarów ilościowych zaliczamy natomiast ankietyzację z wykorzystaniem różnych technik: CATI (telefoniczne wywiady ankietowe wspomagane komputerowo), CAWI (ankiety internetowe), CAPI (standaryzowane wywiady prowadzone na urządzeniach mobilnych) oraz PAPI (tradycyjna ankietyzacja papierowa).

 

Podsumowanie

 

Jeżeli zależy Ci na rozwoju swojej firmy oraz zachowaniu konkurencyjności w branży, warto abyś działania biznesowe podejmował w oparciu o sprawdzoną wiedzę. Badania rynku pozwolą Ci ją pozyskać. 

Na czym polega zastosowanie SurvGo w badaniu satysfakcji klientów? Kreowanie wizerunku marki a badania rynku Badania rynku - badania nakierowane na współpracę z klientem O fundamentalnym badaniu rynku turystycznego Metoda nakierowana na uporządkowane badanie Czym jest segmentacja klientów? Ilościowy charakter badań rynku Opinia pozwala patrzeć w przyszłość Badanie rynku na wspaniałą przyszłość Co poziom obsługi klienta mówi o przyszłości firmy? O zaletach przeprowadzanych badań O poprawności procesów badawczych Analiza dla farmacji to specyficzny typ badania Efekt przyjęcia koktajlowego a konkurencyjność Skuteczność badań marketingowych Biznesowe sposoby wykorzystania badań rynku Zdecyduj się na badanie rynku i bądź bezkonkurencyjny w swojej branży Panel konsumencki jako narzędzie badania opinii społecznej Badania rynkowe - zrozumieć zachowania klientów Wpływ wskaźnika Customer Effort Score na rozwój firmy W jakim celu prowadzimy badania rynku i jak je przygotować? Na co zwracać uwagę przy współpracy z agencją badawczą? Przeprowadź analizę rynku i poznaj swoją pozycję w branży Po co firmie badania marketingowe? Czyli poznaj listę potencjalnych zastosowań Co to jest analiza rynku? Świadomość marki - metody badań Analizy rynku niezbędnym narzędziem każdego przedsiębiorstwa Badania marketingowe pozwolą zwiększyć zyski osiągane przez Twoją firmę Analizy rynku medycznego Wiedza z raportów rynkowych zwiększy konkurencyjność Twojego podmiotu Analiza segmentacyjna – co to takiego? Analizy rynku konkurencyjnego - co musisz o nich wiedzieć? Charakterystyka badań ankietowych Analizy rynku a kryteria metodologiczne Dlaczego warto zdecydować się na analizy rynku medycznego? Specyfika badań rynku farmaceutycznego Nieoceniona rola badań User Experience (UX) Brand awareness research – sposoby na weryfikację znajomości marki
Badania ankietowe od 4 zł.