Charakterystyka badań ankietowych

Scroll to the next section Biostat. More than statistics.

 

Jedną z tych form badań, z którymi spotykamy się najczęściej, są zdecydowanie badania przeprowadzane na podstawie standaryzowanej ankiety. Mają one swoje wady i zalety, a cel ich przeprowadzania może być dość zróżnicowany, zależnie od specyfiki badań oraz grupy docelowej. Sprawdźmy, w jakich sytuacjach takie badania sprawdzają się najlepiej.

Na dobrą sprawę badania ankietowe są jedną z tych dziedzin badań społecznych, które każdy z nas zna chyba najbardziej. Przeprowadzane są zarówno bezpośrednio, jak również przez rozmaite media, na przykład telefon, Internet albo mail. W każdym z tych przypadków cel badań może pozostawać inny, zależnie od tego, czego potrzebujemy.

Różne rodzaje badań ankietowych

Ankietyzacja nie oznacza jednej formy badania. Zależnie od wybranej metody badań ankietowych – może to być np. ankieta wykonywana drogą pocztową, ale również wywiad kwestionariuszowy według standaryzowanego formularza – przeprowadzana jest ona w różnych warunkach i służy różnym celom.

Sporządzanie ankiety

Zazwyczaj ankietyzacja odbywa się według wcześniej przygotowanego formularza, który obejmuje dwie części. Jedna część to objaśnienie tematu badania oraz ewentualne przeprowadzanie wstępnej rekrutacji, częste w ankietach internetowych. Następna część to pytania otwarte, zamknięte, ale również wprowadzające czy filtrujące. Zwykle ankietę kończy odpowiednio sporządzona metryczka.

Problemy w tworzeniu narzędzia

Badania ankietowe narażone są niestety na pewien zakres błędów. Zazwyczaj dotyczą one sposobu sporządzania ankiety. Błędy wynikają przede wszystkim z logicznej formy pytań – w przypadku ankietyzacji mogą to być pytania sugerujące odpowiedź, ale również przeczące sobie nawzajem czy niejednoznaczne. W pytaniach zamkniętych problematyczna jest zwykle niedostateczna skala odpowiedzi.

Uproszczone procedury

Znacznym uproszczeniem w przypadku badań ankietowych jest przeprowadzanie ich metodami wykorzystującymi automatyczne narzędzia sporządzania statystyk odpowiedzi. W ten sposób w przypadki ankietyzacji dowolnego rodzaju kwestionariusze spływają bezpośrednio przez internet, a następnie są przetwarzane wstępnie w celach statystycznych, co gwarantuje zebranie interesujących odpowiedzi.

Nowoczesne rozwiązania

Dzięki rozwojowi technologii również charakterystyka badań ankietowych nieco się zmieniła, znacznie upraszczając przeprowadzanie tego rodzaju badań. Nadal jednak w przypadku projektów celowych, o konkretnych cechach wykorzystuje się badania bezpośrednie z zaproszeniem grupy docelowej do odpowiedzi.

Analiza segmentacyjna – co to takiego? Specyfika badań rynku farmaceutycznego Charakterystyka badań ankietowych Kreowanie wizerunku marki a badania rynku Badania rynku - badania nakierowane na współpracę z klientem O fundamentalnym badaniu rynku turystycznego Na co zwracać uwagę przy współpracy z agencją badawczą? Panel konsumencki jako narzędzie badania opinii społecznej Wpływ wskaźnika Customer Effort Score na rozwój firmy Przeprowadź analizę rynku i poznaj swoją pozycję w branży Badania marketingowe pozwolą zwiększyć zyski osiągane przez Twoją firmę Analizy rynku medycznego Dlaczego warto zdecydować się na analizy rynku medycznego? Analizy rynku konkurencyjnego - co musisz o nich wiedzieć? Brand awareness research – sposoby na weryfikację znajomości marki Nieoceniona rola badań User Experience (UX) Świadomość marki - metody badań Metoda nakierowana na uporządkowane badanie Badanie rynku na wspaniałą przyszłość Krok w krok za pomysłem specjalisty Zdrowe relacje lekarz-pacjent i ich znaczenie Jak sprawić, by gabinet medyczny był rentowny Na czym polega zastosowanie SurvGo w badaniu satysfakcji klientów? Czym jest segmentacja klientów? Ilościowy charakter badań rynku Opinia pozwala patrzeć w przyszłość Co poziom obsługi klienta mówi o przyszłości firmy? O zaletach przeprowadzanych badań O poprawności procesów badawczych Analiza dla farmacji to specyficzny typ badania Efekt przyjęcia koktajlowego a konkurencyjność Skuteczność badań marketingowych Biznesowe sposoby wykorzystania badań rynku Zdecyduj się na badanie rynku i bądź bezkonkurencyjny w swojej branży Badania rynkowe - zrozumieć zachowania klientów W jakim celu prowadzimy badania rynku i jak je przygotować? Po co firmie badania marketingowe? Czyli poznaj listę potencjalnych zastosowań Co to jest analiza rynku? Analizy rynku niezbędnym narzędziem każdego przedsiębiorstwa Wiedza z raportów rynkowych zwiększy konkurencyjność Twojego podmiotu Analizy rynku a kryteria metodologiczne
Badania ankietowe od 4 zł.