Analizy rynku konkurencyjnego - co musisz o nich wiedzieć?

Scroll to the next section Biostat. More than statistics.

 

Planujesz wprowadzić zmiany w strategii działania przedsiębiorstwa? Warto zatem abyś uczył się nie na swoich, lecz cudzych błędach. Analiza rynku konkurencyjnego to świetny sposób rozpoznania rozwiązań stosowanych przez inne przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży. Możesz dzięki ich przeprowadzeniu rozpoznać nie tylko chybione, lecz także sprawdzone rozwiązania.

W jaki sposób prowadzi się analizy konkurencji?

Badania tego rodzaju powinny zostać wykonane w ten sposób, aby nie było żadnych wątpliwości, że nie mają one znamion nielegalnego wywiadu gospodarczego. Dlatego też firma badawcza powinna w głównym stopniu ograniczyć się do analizy danych zastanych. Wówczas badaniu podlegają ogólnodostępne dane, które można uzyskać m.in. z:

  • Internetu – zwłaszcza portali społecznościowych oraz branżowych portali;
  • Raportów z analiz konkurencji przeprowadzonych dotychczas;
  • Biuletynów i katalogów firmowych;
  • Publicznych rejestrów przedsiębiorców;
  • Informacji medialnych;
  • Lokalnych oraz branżowych czasopism

W ramach prowadzenia analizy rynku agencja badawcza może także prześledzić ofertę konkurencyjnych podmiotów pod kątem polityki cenowej, a także zawartości asortymentu. W tym celu można chociażby prześledzić strony internetowe firm, a także sklepy internetowe, umożliwiające klientom dokonywanie zakupów online.

Badania tajemniczego klienta

Kolejnym możliwym zastosowaniem metody w ramach analizy rynku konkurencyjnego jest mystery shopping. W takim przypadku oddelegowany przez firmę badawczą tajemniczy klient udaje się do miejsc obsługi klienta w placówkach konkurencji. Dokonuje obserwacji uczestniczącej, zwracając uwagę na jakość obsługi, a także stosowane przez pracowników standardy komunikacji z klientem.

W ramach badania mystery client możliwe jest także rozpoznanie sposobów przeciwdziałania przez firmy ryzyku przedostania się firmowej dokumentacji w niepowołane ręce. Tajemniczy klient może poza tym poddać weryfikacji formalne oraz nieformalne procedury w zakresie windykacji, a także zawierania transakcji z kontrahentami.

Wywiad gospodarczy

W ramach analizy rynku konkurencyjnego zastosowanie ma także metoda wywiadu gospodarczego. Jej użycie pozwala zweryfikować wiarygodność finansową kontrahentów, aby zniwelować do zera ryzyko podjęcia współpracy z nieuczciwym lub niewypłacalnym podmiotem.

Jakie korzyści można odnieść?

Firma decydująca się na powierzenie profesjonalnej agencji badawczej realizację analizy konkurencji zyskuje szereg niewątpliwych korzyści. Należy do nich zaliczyć przede wszystkim:

  • Możliwość wprowadzenia usprawnień poprzez naśladowanie rozwiązań konkurencji;
  • Zapobieganie ryzyku błędnych decyzji;
  • Określenie wiarygodności potencjalnych kontrahentów;
  • Rozpoznanie pozycji własnego przedsiębiorstwa względem podmiotów konkurencyjnych;
  • Identyfikacja kierunku dywersyfikacji działalności;
  • Poznanie metod postępowania z nieuczciwymi klientami.

Tagi

analizy rynku analiza konkurencji analizy konkurencji analizy rynku konkurencyjnego analiza rynku konkurencyjnego analiza rynku
Dobre nawyki dla serca Choroba zwyrodnieniowa stawów erecepta na wyciągnięcie każdej ręki Badania rynku – o czym warto wiedzieć? 3 sposoby na podniesienie wskaźnika NPS Ból łydki: czy to jest zapalenie żył? Co powinieneś wiedzieć na temat mitów dotyczących badań satysfakcji klientów? Najważniejsze pytania, które należy zadać w ankiecie sprzedażowej Jak wypromować ankiety online za pomocą ciekawych pomysłów dotyczących marketingu treści? Przeprowadzanie ankiet wśród klientów Kiedy jest odpowiedni czas na przeprowadzenie badań rynku nowych produktów? Na jakich grupach można przeprowadzać badania rynku medycznego? Ekspresowa ankieta online w zaledwie 24 godziny Ankiety w działalności biznesowej W jakim celu prowadzimy badania rynku i jak je przygotować? Erecepta krok po kroku e-Recepta - lekarzu sprawdź czego potrzebujesz, żeby wystawiać e-Receptę Centrum Badawczo-Rozwojowe – działania z korzyścią dla nauki i biznesu Badania marketingowe – czym są? Analizy statystyczne – wielopoziomowa statystyka dla przedsiębiorców, naukowców oraz instytucji publicznych Badania ankietowe - kreuj ankietę samodzielnie Analiza statystyczna w medycynie Analiza segmentacyjna – co to takiego? Specyfika badań rynku farmaceutycznego Charakterystyka badań ankietowych Kreowanie wizerunku marki a badania rynku Badania rynku - badania nakierowane na współpracę z klientem O fundamentalnym badaniu rynku turystycznego Na co zwracać uwagę przy współpracy z agencją badawczą? Panel konsumencki jako narzędzie badania opinii społecznej Wpływ wskaźnika Customer Effort Score na rozwój firmy Przeprowadź analizę rynku i poznaj swoją pozycję w branży Badania marketingowe pozwolą zwiększyć zyski osiągane przez Twoją firmę Analizy rynku medycznego Dlaczego warto zdecydować się na analizy rynku medycznego? Analizy rynku konkurencyjnego - co musisz o nich wiedzieć? Brand awareness research – sposoby na weryfikację znajomości marki Nieoceniona rola badań User Experience (UX) Świadomość marki - metody badań Metoda nakierowana na uporządkowane badanie Badanie rynku na wspaniałą przyszłość Krok w krok za pomysłem specjalisty Zdrowe relacje lekarz-pacjent i ich znaczenie Jak sprawić, by gabinet medyczny był rentowny Na czym polega zastosowanie SurvGo w badaniu satysfakcji klientów? Czym jest segmentacja klientów? Ilościowy charakter badań rynku Opinia pozwala patrzeć w przyszłość Co poziom obsługi klienta mówi o przyszłości firmy? O zaletach przeprowadzanych badań O poprawności procesów badawczych Analiza dla farmacji to specyficzny typ badania Efekt przyjęcia koktajlowego a konkurencyjność Skuteczność badań marketingowych Biznesowe sposoby wykorzystania badań rynku Zdecyduj się na badanie rynku i bądź bezkonkurencyjny w swojej branży Badania rynkowe - zrozumieć zachowania klientów Po co firmie badania marketingowe? Czyli poznaj listę potencjalnych zastosowań Co to jest analiza rynku? Analizy rynku niezbędnym narzędziem każdego przedsiębiorstwa Wiedza z raportów rynkowych zwiększy konkurencyjność Twojego podmiotu Analizy rynku a kryteria metodologiczne
Badania ankietowe od 4 zł.