Świadomość marki - metody badań

Scroll to the next section Biostat. More than statistics.

 

To, czy marka jest rozpoznawalna, stanowi podstawową kwestię poruszaną w badaniach marketingowych. Powód jest prosty - jeżeli respondent nie zna marki, nie będzie w stanie wypowiadać się w kwestiach jej bezpośrednio dotyczących. Badania znajomości marki wykonuje się po to, by efektywnie planować działania marketingowe. Co więcej, to one powinny poprzedzać wszelkie inne kroki - to dlatego analiza rynku w zakresie znajomości marki jest tak istotna.

Metody badań

Sposobów na komunikowanie się z klientami jest kilka. Na podstawie tego, w jaki sposób przeprowadza się badania ankietowe, możemy wyróżnić trzy metody stosowanie przy badaniach świadomości marki:

- CATI - są to wywiady telefoniczne. To prosty, szybki i uporządkowany sposób na uzyskanie potrzebnych informacji. Podczas rozmowy z respondentem można zadawać zarówno pytania otwarte, jak i zamknięte. CATI jest najczęściej stosowaną metodą badań znajomości marki.

- PAPI - w tej metodzie wykorzystuje się papierowe bezpośrednie wywiady kwestionariuszowe. Badania przeprowadzane w ten sposób są bardziej czasochłonne, ponieważ wymagają bezpośredniego kontaktu z każdą osobą, zadania jej pytań i zapisania odpowiedzi. Wadą tej metody jest nie tylko czasochłonność, ale i wysokie koszty oraz brak anonimowości osób ankietowanych, co w niektórych przypadkach może stanowić problem.

- CAWI - informacje uzyskuje się dzięki ankietom wypełnianym przez respondentów za pośrednictwem komputera i internetu. Dzięki temu, oprócz warstwy tekstowej, w ankiecie mogą pojawić się elementy graficzne, dźwiękowe i multimedialne. Pozwala to na wielowymiarowe zapoznanie się z opinią osób ankietowanych. Z zalet można wymienić tu niski koszt ankiety, szybkość oraz brak ryzyka błędu popełnionego przez ankietera. Wadą będzie brak stuprocentowej pewności co do tego, kto wypełnił ankietę.

Grupa docelowa

Niezależnie od tego, w jaki sposób badania są przeprowadzane, bardzo ważne jest odpowiednie dobranie grupy docelowej. Znajomości marki nie mierzymy na przypadkowych osobach. Przygotowanie badań ankietowych skierowanych do określonej populacji jest kluczem do uzyskania wyników, które posłużą do dalszych działań marketingowych. Przykładowo: pytanie młodzieży o markę kremów przeciw zmarszczkom bądź emerytów o grę video oczywiście dostarczy wyników, jednak będą one mało wartościowe przy planowaniu rozwoju marki.

Co prawda metoda CATI jest najczęściej stosowana przy badaniach klienta, jednak bywa tak, że sytuacja wymaga sięgnięcia po inny sposób na uzyskanie informacji. Najważniejszy jest rezultat - poznanie tego, jak marka jest postrzegana przez klientów i jak wypada na tle konkurencji.

Tagi

badania świadości marki badania znajomości marki
Dobre nawyki dla serca Choroba zwyrodnieniowa stawów erecepta na wyciągnięcie każdej ręki Badania rynku – o czym warto wiedzieć? 3 sposoby na podniesienie wskaźnika NPS Ból łydki: czy to jest zapalenie żył? Co powinieneś wiedzieć na temat mitów dotyczących badań satysfakcji klientów? Najważniejsze pytania, które należy zadać w ankiecie sprzedażowej Jak wypromować ankiety online za pomocą ciekawych pomysłów dotyczących marketingu treści? Przeprowadzanie ankiet wśród klientów Kiedy jest odpowiedni czas na przeprowadzenie badań rynku nowych produktów? Na jakich grupach można przeprowadzać badania rynku medycznego? Ekspresowa ankieta online w zaledwie 24 godziny Ankiety w działalności biznesowej W jakim celu prowadzimy badania rynku i jak je przygotować? Erecepta krok po kroku e-Recepta - lekarzu sprawdź czego potrzebujesz, żeby wystawiać e-Receptę Centrum Badawczo-Rozwojowe – działania z korzyścią dla nauki i biznesu Badania marketingowe – czym są? Analizy statystyczne – wielopoziomowa statystyka dla przedsiębiorców, naukowców oraz instytucji publicznych Badania ankietowe - kreuj ankietę samodzielnie Analiza statystyczna w medycynie Analiza segmentacyjna – co to takiego? Specyfika badań rynku farmaceutycznego Charakterystyka badań ankietowych Kreowanie wizerunku marki a badania rynku Badania rynku - badania nakierowane na współpracę z klientem O fundamentalnym badaniu rynku turystycznego Na co zwracać uwagę przy współpracy z agencją badawczą? Panel konsumencki jako narzędzie badania opinii społecznej Wpływ wskaźnika Customer Effort Score na rozwój firmy Przeprowadź analizę rynku i poznaj swoją pozycję w branży Badania marketingowe pozwolą zwiększyć zyski osiągane przez Twoją firmę Analizy rynku medycznego Dlaczego warto zdecydować się na analizy rynku medycznego? Analizy rynku konkurencyjnego - co musisz o nich wiedzieć? Brand awareness research – sposoby na weryfikację znajomości marki Nieoceniona rola badań User Experience (UX) Świadomość marki - metody badań Metoda nakierowana na uporządkowane badanie Badanie rynku na wspaniałą przyszłość Krok w krok za pomysłem specjalisty Zdrowe relacje lekarz-pacjent i ich znaczenie Jak sprawić, by gabinet medyczny był rentowny Na czym polega zastosowanie SurvGo w badaniu satysfakcji klientów? Czym jest segmentacja klientów? Ilościowy charakter badań rynku Opinia pozwala patrzeć w przyszłość Co poziom obsługi klienta mówi o przyszłości firmy? O zaletach przeprowadzanych badań O poprawności procesów badawczych Analiza dla farmacji to specyficzny typ badania Efekt przyjęcia koktajlowego a konkurencyjność Skuteczność badań marketingowych Biznesowe sposoby wykorzystania badań rynku Zdecyduj się na badanie rynku i bądź bezkonkurencyjny w swojej branży Badania rynkowe - zrozumieć zachowania klientów Po co firmie badania marketingowe? Czyli poznaj listę potencjalnych zastosowań Co to jest analiza rynku? Analizy rynku niezbędnym narzędziem każdego przedsiębiorstwa Wiedza z raportów rynkowych zwiększy konkurencyjność Twojego podmiotu Analizy rynku a kryteria metodologiczne
Badania ankietowe od 4 zł.